Det finns en hängiven skara människor som gillar att meka med gamla fordon och motorcyklar är verkligen inget undantag. Veteranmotorcyklar är minst sagt populära bland dessa individer och det ses inte minst på de klubbar för veteranmotorcyklar som finns, där till exempel intressenter av Husqvarnas tidiga motorcyklar är ett ypperligt typfall. Faktum är att det fortfarande arrangeras europamästerskap för just veteranmotorcyklar, vilka drar till sig motorcyklar från mängder av länder och då inte minst från Sverige.
Under dessa europeiska tävlingar testas de gamla motorcyklarna på olika vis och totalt är det fyra prov som ska genomföras. Ett av de mest nervkittlande proven är det där motorcyklarna ska kallstartas inom loppet av 30 sekunder. Att just detta prov ger fjärilar i magen beror på att gamla motorcyklar inte alltid känner för att hasta och därav kan behöva betydligt längre tid på sig att kicka igång. Ett av de andra proven som kan upplevas som riktigt svårt är det där motorcykeln ska köras i en medelhastighet av 36 km/h på en för föraren okänd sträcka. Därtill testas det hur pass tillförlitlig veteranmotorcyklen faktiskt är samt hur föraren hittar i körningen.
Motorcykelns historia
De första motorcyklarna började att rulla i slutet av 1800-talet och fascinerande nog finns det alltså ännu idag exemplar från denna tid. Det är lätt att tro att de endast står och rostar i garage här och där, förutsatt att de inte har skrotats, men det finns många exemplar i fint skick som fortfarande både startar och rullar.
Historiskt sett pratas det främst om tre motorcyklar – eller kända försök till att bygga motorcyklar – vilka senare kom att utvecklas till de motorcyklar som vi känner idag. Först och främst satte fransmannen L. G. Perreaux en ångmotor på en cykel år 1865 i försök att driva den framåt. År 1885 gjorde tysken Gottlieb Daimler ett försök att sätta en bensinmotor på ett tvåhjuligt fordon med stödhjul, vilken fick namnet Reitwagen. Nästa försök, som faktiskt gick att använda i större utsträckning, var den trehjuling som fransmännen Georges Bouton och Albert de Dion byggde tillsammans år 1897.
Hur köper jag en veteranmotorcykel?
Om du är intresserad av veteranmotorcyklar och vill hitta en eller ett par till dig själv så gäller det först och främst att hålla ögonen öppna. Då och då dyker de upp på olika annonssajter såsom allaannonser eller i din lokaltidning. Störst chans att hitta riktigt fina exemplar eller bra tillfällen är givetvis om du har de rätta kontakterna. Hur får du de rätta kontakterna? Genom att sälla dig till likasinnade och lära känna andra som har veteranmotorcyklar som passion, hobby eller yrke. Som nämnt finns det klubbar för veteranmotorcyklar och att bli medlem i en av dessa är en bra utgångspunkt för att hitta veteranmotorcyklar.