Som motorcykelförare är man relativt oskyddad i trafiken och det finns en del saker som kan vara bra att tänka på när man är ute på vägarna. I filmen kan man ofta se personer åka utan hjälm, i jeans och tunna tröjor men detta är egentligen inte speciellt lämpligt.
Olika modeller ger olika skydd
När det gäller motorcyklar kan de själva ge lite olika skydd beroende på hur de är utformade. Så kallade crosscyklar har till exempel ingen skärm fram och cykeln är mycket lätt. Här har man som förare nästan inget skydd. Om man köper en modern motorcykel från Hyundai eller något annat märke då är det lite annorlunda: de är tillverkade av andra material och ofta är de också mer säkra vid en krock eller omkullkörning.
Vad gör man vid ett stopp?
Om man är ute och kör och motorcykeln plötsligt stannar på vägen bör man ta sig av denna så fort som möjligt. Det bästa är att leda bort motorcykeln och placera den i vägkanten eller helst vid sidan av vägen. En motorcykel har ofta ingen varningstriangel så det bästa är att få den så långt bort från körbanan som möjligt. Om man kan komma en bra bit ut kan man i vissa fall försöka få igång motorcykeln själv men det allra bästa är om man kan ringa efter hjälp. Man bör absolut inte stanna kvar vid motorcykeln om man måste låta den vara kvar på vägen.
Att köra i kö
Att köra motorcykel i kö kan vara lite riskfyllt. Fordonet är dock både litet och smalt. Det innebär att man kan komma förbi köer om man bara vet hur man ska köra. In en långsam kö får man med en motorcykel ligga mitt på linjen eller byta filer om det görs på säkert sätt. Om man passerar en kö som rör sig långsamt bör man inte ha en hastighet som är mer än 10 km/h högre än köns. På så sätt kan man se om något oförutsett händer längre fram. Om man har högre fart hinner man inte stanna. Som motorcykelförare bör man också komma ihåg att det inte är bra att stå sist i kön. Man är helt oskyddad på motorcykeln och om en bil som inte uppmärksammar kön kommer i hög fart kan krocken bli allvarlig. Det allra bästa är att hålla sig mellan bilarna i kön, alternativt vid sidan av kön. På så sätt är man något mer säker.
Generella tips
När det handlar om att köra motorcykel gäller det att ta det försiktigt. Om man krockar med en bil kommer motorcykeln alltid att vara den part som tar mest skada. Det är därför viktigt att se till använda blinkers, bromsljus och annat så att andra trafikanter vet vart man ska.